Pēc aizvadītajām izstādēm un sarunām ar potenciālajiem sadarbības partneriem Latvijas uzņēmumi atklāj, ka Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE) un Tuvo Austrumu tirgū īpaši novērtēti tiek Latvijas produkcijas augstie kvalitātes standarti un ilgtspējīgais iepakojums, kā arī eko produkcija. No 7. līdz 9. novembrim AAE, Dubaijā, norisinājās starptautiskās izstādes YUMMEX un The Speciality Food Festival, kur Latviju pārstāvēja vienpadsmit uzņēmumi: “Pernes L”, “Pūre Chocolate”, “Snacks and More”, “Lat Eko Food”, “Mottra”, “King Coffee Service”, “Blue Circle”, “Fruitis Foods”, “Ricberry”, “Madonas Uguns Siers” un “Smartfoody”. Izstādēm noslēdzoties, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) uzsāka arī pārtikas nozares tirdzniecības misiju, kuras ietvaros norisinājās produktu prezentācijas un B2B pasākumi Latvijas EXPO paviljonā, kā arī Latvijas uzņēmumu tikšanās ar potenciālajiem partneriem AAE tirgū.
Noslēgti sadarbības līgumi un uzsāktas sarunas
Kā norāda LIAA Eksporta veicināšanas nodaļas projektu vadītāja Anna Daudziņa, Latvijas pārtikas eksportam AAE un Tuvo Austrumu tirgū ir liels potenciāls, kas vienlaikus paver iespējas arī citos tirgos: “Lai arī lēmumu pieņemšana un sadarbības īstenošana ar potenciālajiem sadarbības partneriem AAE nenorit ātri, esam patiesi gandarīti, ka pēc aizvadītajām izstādēm vairākiem uzņēmumiem ir izdevies ne tikai uzsākt sarunas par sadarbību, bet jau noslēgt sadarbības līgumus. Tāpat vairāki uzņēmumi jau ir pieteikušies atkārtotai dalībai tirdzniecības misijā, kas norisināsies starptautiskās pārtikas izstādes Gulfood un Expo 2020 Dubai laikā no 2022. gada 17. līdz 24. februārim, lai turpinātu iesāktās sarunas un uzrunātu jaunus partnerus. Redzam, ka mūsu uzņēmumu piedāvātā produkcija ir AAE un Tuvo Austrumu tirgum kopumā interesanta un ļoti saistoša.”
“Lai iekarotu AAE un Tuvo Austrumu tirgu, ir nepieciešams gan laiks, gan pacietība. Šis ir ļoti atšķirīgs tirgus, ir svarīgi iepazīt vietējo dzīvesveidu, paradumus, jādibina kontakti un regulāri jātiekas ar potenciālajiem partneriem. The Speciality Food Festival izstādes laikā “Madonas Uguns siers” jeb “Madonas Firecheese”, kas ir mūsu starptautiskais nosaukums, simtiem klientu iepazīstināja ar mūsu īpašo grilējamo Raclette sieru. Apmeklētāju vidū bija gan parastie patērētāji, gan veikalu ķēžu, viesnīcu un restorānu pārstāvji. Interese par mūsu produktu bija tiešām liela. Un jau šobrīd esam vienojušies ar Almaya, ka viņi būs mūsu siera izplatītāji AAE. Protams, vēl ir jāveic zināmi soļi, lai uzsāktu reālu tirdzniecību, bet esam apņēmības pilni, un jau tagad darām visu, lai iecerētais norisinātos veiksmīgi. Tāpat šobrīd norit pārrunas arī ar Ēģiptes pārstāvi. Sadarbības uzsākšanas process nav ātrs, bet tas virzās uz priekšu. Manuprāt, esam ļoti veiksmīgi startējuši izstādē. Tā mums ir bijusi lieliska iespēju parādīt sevi pasaulei un iegūt vēl lielāku pārliecību par savu produktu,” atklāj “Madonas Uguns siera” izveidotāja Lāsma Adamoviča.
Augsti kvalitātes standarti, eko produkcija un ilgtspējīgs iepakojums
Kā norāda uzņēmēji, AAE un Tuvo Austrumu tirgū īpaši novērtēta tiek Latvijas produkcijas augstie kvalitātes standarti un ilgtspējīgais iepakojums, kā arī eko produkcija. “Izstāde YUMMEX lieliski parādīja AAE un Tuvo Austrumu reģiona pēdējo gadu straujo attīstību. Audzis gan tirdzniecības vietu, gan piegādātāju skaits. Saldumu nozarē konkurence ir milzīga, ne mirkli nevar gulēt uz lauriem, nemitīgi jāstrādā pie jauniem produktiem, inovācijām, jāseko līdzi izmaiņām patērētāju gaumē un tirgus pieprasījumā. “Pūre Chocolate” lepnums ir mūsu šokolādes trifeļu garšas īpašības un kvalitāte. Trifeļu ražošanā izmantojam tikai dabīgas izejvielas, dārgus Freeze Dry dekorus un dabīgas ogas. Esam uzsākuši pakāpenisku atteikšanos no plastmasas izmantošanas trifeļu iepakojumos. Jau atzinību guvusi pirmā produktu līnija, kuras iepakojumā ir 0% plastmasas. Inovatīvu šo iepakojumu padara ietinamais papīrs, kas izgatavots no 100% Home Compostable materiāla. Tas nozīmē, ka šis iepakojums ir kompostējams un sadalās, neatstājot augsnē mikrodaļiņas. Lai varētu konkurēt ar pasaules zīmoliem starptautiskā tirgū, produktam jāatbilst visaugstākajiem standartiem pilnīgi visos aspektos, kur vienlīdz svarīgas ir gan sastāvdaļas un to izcelsme, gan iepakojums. Tāpēc uz Dubaiju vedām līdzi unikālu produktu, inovatīvu iepakojumu un savu ekspertu pieredzi, par kuru liecina mūsu veiksmes stāsti citos tirgos. Mūsu produkcija tika novērtēta, izstādes laikā mūs uzrunāja daudzas kompānijas, piedāvājot sadarbību vairākās reģiona valstīs,” norāda “Pūre Chocolate” eksporta pārdošanas vadītājs Rihards Zvērs.
Savukārt SIA “Mottra” pārstāvis Kaspars Kupris atklāj, ka kvalitāte faktiski ir vienīgais, ar ko var pārsteigt un izcelties Tuvo Austrumu reģionā. “Lielākā daļa – ap 90% – kaviāra ražotāju visā pasaulē izvēlas ātrāko un lētāko ceļu un izmanto konservantu – borskābi, kuras klātbūtne pārtikā ir pieļaujama tikai kaviārā un tikai nelielos daudzumos. Taču mēs tam veltām daudz vairāk laika un resursu un ražojam tikai tīru produktu, kam pievienots nedaudz sāls. Līdz ar to produkts ir dārgāks, taču ļoti kvalitatīvs, kas ir sevišķi svarīgi laikā, kad cilvēki arvien vairāk pievērš uzmanību pārtikas produktu sastāvam. Tuvo Austrumu tirgus krietni atšķiras no tā, ko esam pieraduši redzēt šeit: labklājības līmenis tur ir daudz augstāks. Ja pārējā pasaulē ir jācenšas savu produktu pārdot lētāk, Tuvajos Austrumos tā nav priekšrocība. Cilvēkiem ļoti rūp statusa apliecināšana, viņi labprātāk ikrus pērk desmitreiz dārgāk, jo ir svarīgi parādīt, ka viņi to var atļauties. Protams, kvalitātei ir jābūt atbilstošai. Tā nu mēs specpasūtījumam uztaisījām sēriju, kur ikriem pievienotas ēdamas zelta pārslas. Vienkārši kaviāru nopirkt nav interesanti, bet ar zeltu – uzreiz cita lieta,” stāsta Kaspars Kupris.
“Lat Eko Food” Biznesa attīstības un tirdzniecības direktore Iveta Freiberga stāsta: “Lai arī Eiropā tas vairs nav jaunums, Tuvo Austrumu reģions šobrīd ļoti fokusējas uz veselīgu un tīru pārtiku. Svarīga ir gan produktu bioloģiskā izcelsme, gan tādi faktori kā produkcija bez cukura un garšu pastiprinātājiem. Mūsu stiprā puse noteikti ir augstie kvalitātes standarti un tos apliecinošie sertifikāti. Turklāt mūsu produkcija ir arī HALAL un KOSHER sertificēta, kas tā reģiona klientiem ir īpaši svarīgi. Gan izstādes, gan pārtikas nozares tirdzniecības misijas vizītes laikā esam satikuši vairākus potenciālos sadarbības partnerus, ar kuriem pašlaik notiek pārrunas par turpmāko sadarbību. Domājam, ka pirmie rezultāti būs ne ātrāk kā pēc pusgada, bet šajā tirgū tas ir normāls laika posms, lai darījums notiktu.”
Piena nozares uzņēmumiem labi rezultāti un daudz cerīgu kontaktu
Noslēdzoties izstādēm YUMMEX un The Speciality Food Festival, LIAA uzsāka arī pārtikas nozares tirdzniecības misiju, kuras ietvaros norisinājās produktu prezentācijas un B2B pasākumi Latvijas EXPO paviljonā, kā arī Latvijas uzņēmumu tikšanās ar potenciālajiem partneriem AAE tirgū. Savukārt novembra nogalē tirdzniecības misijā uz Dubaiju devās arī Latvijas Piensaimnieku Centrālās Savienības biedri, kuri iekļāvās valsts prezidenta Egila Levita delegācijas sastāvā.
“Latvijas Piensaimnieku Centrālajai Savienībai sadarbība ar LIAA notiek dažādos veidos – gan vietējā, gan eksporta tirgū. Realizējot ES līdzfinansētu komunikācijas projektu, kura ietvaros varam veikt dažādas tirgus veicināšanas aktivitātes trešajās valstīs, tostarp AAE, un apvienojot ar LIAA sniegtajām iespējām, mūsu uzņēmējiem patiešām bija lieliska iespēja doties šajā tirdzniecības misijā. Šajā Latvijas piena nozarei tik grūtajā brīdī ir ļoti svarīgi, lai visas mūsu aktivitātes varētu īstenot maksimāli ekonomiski, vienlaikus veicinot nozares eksportu un apgūstot jaunus tirgus. Pašlaik vēl grūti spriest par to, kā šīs tikšanās ietekmēs eksporta apjomu nākotnē, bet iestrādes ir daudzsološas, un uzņēmēji atzīst, ka ir negaidīti labi rezultāti un daudz cerīgu kontaktu un iespēju nākotnei. Tāpēc uzskatu, ka tas ir bijis labs sākums tālākai sadarbībai mūsu eksporta palielināšanai AAE un varbūt arī citās Persijas līča reģiona valstīs, jo uzreiz pēc izstādes Gulfood februārī, kas notiks Expo 2020 Dubai ietvaros, dosimies uz izstādi Rijādā, Saūda Arābijā. Austrumu tirgū nekas nenotiek ātri, bet, ja notiek, tad ļoti korekti, un tas ir ļoti maksātspējīgs tirgus, tāpēc ceru, ka šie pasākumi labvēlīgi ietekmēs nozares eksportu”, norāda Latvijas Piensaimnieku Centrālās Savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.
“Jā, Latvija nav liela, taču mūsu kompaktais izmērs Tuvo Austrumu tirgū ir mūsu priekšrocība – tā kā esam mazi, varam būt ļoti elastīgi un viegli pielāgoties klienta vēlmēm. Mums nav jāpārdod produkcija visiem 100 miljoniem, varam piedāvāt kaut vai vienam miljonam vai 500 000, bet ar augstāku pievienoto vērtību,” atklāj AS “Jaunpils Pienotava” valdes loceklis Jānis Bērtulsons. “Mēs zinām, ka Latvijā varam saražot ļoti augstas kvalitātes produktu, mums ir izcilas piensaimniecības tradīcijas. Un galvenais, ka esam no Eiropas, – tā AAE ir kvalitātes zīme. Arī piena nozares uzņēmumu dalība tirdzniecības misijā tika rīkota, lai sagatavotos februārī Dubaijā gaidāmajai izstādei Gulfood. Mērķtiecīgas tikšanās ar esošajiem un topošajiem partneriem ļāva labāk saprast viņu intereses, demonstrēt vairākus produktus, kas bija nosūtīti Latvijas nacionālajam stendam, un saprast, kā tieši sagatavoties izstādei. Piena pārstrādes uzņēmumiem Latvijā šis laiks ir smags izejvielu cenu kāpuma dēļ, tāpēc AAE ar savu finansiālo potenciālu ir mums ļoti vērtīgs tirgus. Šī brīža situācija rada patīkamu spiedienu sanākt kopā ar citiem nozares uzņēmumiem un domāt, kā varam attīstīties. Īstais ieguvums būs redzams februārī, taču jau tagad ir gandarījums, ka AAE Latvijas uzņēmumi nevis konkurē savā starpā, bet spēj vienoties par kopīgu koncepciju, apzināties katras ražotnes stiprās puses un piedāvāt labāko, ko katrs spēj saražot.”.
YUMMEX ir Tuvo Austrumu un Ziemeļāfrikas reģiona lielākā saldumu un uzkodu izstāde, kura tiek rīkota sadarbībā ar Koelnmesse – populārās izstādes ISM organizatoru. Izstādē pārstāvētās produktu grupas ietver šokolādi un tās produktus, konfektes, cepumus, sāļās uzkodas, dabīgos saldumus un uzkodas, brokastu pārslas un to uzkodas, saldētus un svaigus konditorejas izstrādājumus, saldējumu u. c. 2019. gada izstādē piedalījās 252 uzņēmumi un 9000 apmeklētāji no 111 valstīm.
Savukārt The Speciality Food Festival ir vadošā Tuvo Austrumu un Ziemeļāfrikas reģiona gourmet produktu izstāde, kas pulcē plašu apmeklētāju loku no dažādiem pārtikas produktu segmentiem. Šajā izstādē tiks pārstāvēti premium klases produkti, dzērieni, etniskie ēdieni, free from un bioloģiskā pārtika, Halal produkti, retas sastāvdaļas un garšvielas u. c.
Pārtikas nozares tirdzniecības misija tiek organizēta ar mērķi Latvijas uzņēmumiem sniegt iespēju apmeklēt pasaules izstādi EXPO 2020, īstenot produktu prezentācijas un B2B pasākumus Latvijas EXPO paviljonā, kā arī veicināt Latvijas uzņēmumu tikšanās ar potenciālajiem partneriem AAE tirgū.
コメント